naar vorige pagina
Pinks in space, homoseksualiteit in sf en fantasy

Al enkele jaren probeert het 'Voyager Vissability'-project homoseksualiteit zichtbaar te maken op de Amerikaanse tv. De acties waren vooral gericht op de populaire (progressieve) serie Star Trek en de opvolger The Next Generation.
Gene Roddenberry (de schepper van deze sf) wilde een wereld zonder discriminatie, zonder vooroordelen. Hij had homo's en lesbo's een rol in de verhalen toebedacht, maar bij zijn dood in 1992 was dat nog steeds taboe. Op hun reizen in ruimte en tijd zien de kapiteins Kirk en Picard alleen maar hetero-relaties. Homo's bestaan blijkbaar niet in het universum of worden dood gezwegen. Er is geen seks op het ruimteschip, dus geen noodzaak over seksualiteit te praten, vonden de producers. Er komen wel veel hetero-verliefdheden, hetero-romances, hetero-verhoudingen tussen bemanningsleden voor en vaak zijn die belangrijk voor het verhaal.

In Star Trek zijn vrouwen en mannen vrijwel gelijkwaardig, terwijl in de Star War- films van George Lucas vooral gestreden wordt tussen mannen(legers) om de macht en soms om een vrouw. Tussen de helden Luke Skywalker, Han Solo en Chewbacca groeien mooie vriendschappen. Platonisch natuurlijk, ook al bezoeken onze jongens louche drank- en drugsholen vol rare futuristische leernichten en travo's. Over het liefdesleven van de robots R2-D2 en nichterige C-3PO is helaas niets bekend.

David Lynch verfilmde 'Duin' van Frank Herbert over de jongen Paul Muad' Dib en de strijd om de specie in de woestijnwereld. Een van Pauls vijanden is de walgelijk dikke wrede Baron Vladimir Harkonnen, een enge homoseksueel.
'Ik heb honger,' gromde de Baron en hij wreef met een beringde vinger over zijn vooruitstekende lippen terwijl hij tussen de vetrollen om zijn ogen naar zijn neefje staarde.

Homoseksualiteit wordt in films vooral gebruikt als middel om de kijkers te laten lachen of griezelen. Hoe ziet de toekomst er uit voor homosuelen, lesbiennes en biseksuelen in de geschreven sf? Een kleine verkenning van universums. Philip Jose Farmer schreef STRANGE RELATIONS (1960) waarin de Terraan Lane gastvrij ontvangen wordt door een spinachtig martiaans wezen. Hij wordt verliefd op en verleid door zijn nieuwe kameraad, maar schrikt terug als hun lippen elkaar raken. Ook in andere boeken van Farmer, zoals de fantasy and horror 'De beeltenis van het beest' en 'De belustheid van het beest' komen (on)smakelijke sekstaferelen voor. In Theodore Sturgeons VENUS PLUS X (1960) komt Charlie Johns tot zijn schrik terecht op een planeet met hermafrodieten en moet zich aanpassen aan hun seksuele gewoonten. Robert A. Heinlein stopte naast veel jaren zestig filosofie ook religie en biseksualiteit in zijn romans.

William S. Burroughs THE WILD BOYS (1969) laat zien hoe een bende homoseksuele jongens te keer gaat en de aarde verwoest. Onderling zijn de knapen wel lief. Zijn CITIES OF THE RED NIGHT (1980) gaat over een virus dat waanzinnig seksueel gedrag veroorzaakt tot de dood er op volgt. De meeste romanfiguren zijn homo en verslaafd aan drugs. Patrick Wyatt toont in IRISH ROSE (1974) een samenleving die is teruggevallen tot een religieus getint barbarendom, waarin de vrouw tot fokdier is verlaagd. Ongesneden heren hebben gecastreerde knapen als dienaar en minnaar. Dan bloeit er een Zondige Liefde op tussen een jongen en ... een meisje. In DEIRDRE van Wim Gijsen, lijkt het de hoofdpersonen weinig uit te maken van welk geslacht hun bedgenoten zijn. In de DARKOVER boeken van Marion Zimmer Bradley komt vrouwelijke homoseksualiteit regelmatig voor. Bij Nicola Griffith is vrijwel een hele wereld lesbisch.

Bij nieuwe sf-schrijvers wordt een neutraal of (soms overdreven) positief beeld van homo's geschetst. Gregory Benson laat Hari Seldon aan het woord in FOUNDATIONS ANGST over de significantie van deze groep voor de psychohistorie: 'Ze leken uitgerust met een innerlijk kompas dat hen altijd in een vroeg stadium op het spoor bracht van sociale noviteiten, zodat ze een invloed uitoefenden die volstrekt niet in overeenstemming was met hun aantal.' In dit boek wordt een mooie liefde tussen een man en een (vrouwelijke) robot beschreven, helaas staan er geen liefdesrelaties in tussen twee (gewone) mannen of tussen twee (gewone) vrouwen. Misschien wordt sf in de toekomst homovriendelijker.

Olaf Korder

stingdune



naar volgende pagina